www.hemfrid.se Sedan 1996 förenklar Hemfrid vardagen för familjer som har svårt att få tiden att räcka till genom hushållsnära tjänster som städhjälp, barnpassning, fönsterputs & trädgårdsskötsel. Monica Lindstedt, grundareFyra barn hemma och karriär var en omöjlig ekvation för Monica Lindstedt. För att komma till rätta med problemet startade hon Hemfrid.Hur kom du på idén att starta ett städbolag?– Jag var tvungen att lösa mitt eget problem. Både jag och min man gjorde karriär och där hemma väntade fyra barn. Min minnesbild av den tiden är att jag alltid gjorde minst två saker samtidigt: lagade mat och förhörde läxor, strök och tittade på tv. Min arbetsgivare erbjöd mig allt från tjänstebil till rikskuponger, men det jag behövde mest – hjälp i hemmet – gick inte att få. Så då startade jag Hemfrid. Vilken var den största utmaningen?– Att bygga en fungerande organisation och samtidigt skapa en marknad på en politisk arena. Jag stod på barrikaderna och försvarade hushållsnära tjänster när den så kallade pigdebatten* var som hetast. Trots att behovet var enormt tog det sex år innan företaget gick med vinst.*Pigdebatten satte igång i början av 90-talet, efter nationalekonomen Ann Marie Pålssons förslag om att hushållen skulle få göra skatteavdrag för köp av hushållsnära tjänster.Varför är professionella, hushållsnära tjänster viktiga ur ett samhällsperspektiv?– För att de gynnar jämställdheten, folkhälsan och integrationen. Jämställdhetsaspekten handlar om att skapa möjligheter för kvinnor att göra karriär på samma villkor som män. Hemmet är fortfarande kvinnornas ansvar i högre grad än männens, och ingen orkar köra dubbla lass en längre tid. Folkhälsoaspekten handlar om att företagen minskar antalet långtidssjukskrivna när de ger hushållsnära tjänster som en löneförmån. Integrationsaspekten handlar om att ge utlandsfödda en biljett till det svenska samhället. Vi har många medarbetare som aldrig hade jobbat vitt innan de började på Hemfrid och en del gör faktiskt intern karriär hos oss.Vad är du mest stolt över med Hemfrid?– Att vi har tagit oss så här långt, att vi har blivit ett begrepp och en bransch. Och självklart alla fantastiska medarbetare!